اين افغاني هاي بي گناه هم مسلمان هستند!
به گزارش شيعه آنلاين، چند دهه جنگ داخلي و نيز حمله ارتش جماهير شوروي به کشور افغانستان و همچنين لشکرکشي ايالات متحده آمريکا به اين کشور موجب شده که ميليون ها شهروند افغاني از قوميت هاي مختلف تاجيک، پشتو، ازبک، هزاره و غيره آواره شوند.
بسياري از اين افغاني هاي آواره به کشورهاي همسايه افغانستان يعني جمهوري اسلامي ايران، پاکستان و غيره پناه آوردند.
آمار دقيقي از تعداد افغاني هاي موجود در ايران وجود ندارد اما بدون شک بيش از يک ميليون افغاني سال هاي سال است که مهمان جمهوري اسلامي ايران هستند.
بسياري از آنها حتي در ايران متولد و بزرگ شده اند و بجز چهره و شکل ظاهري، کمترين اثري از لهجه و يا ديگر آثار افغاني بودن در آنان ديده نمي شود زيرا در ميان بچه هاي ايران زمين بزرگ شده اند.
افغاني هاي موجود در ايران از قوميت ها و حتي مذاهب مختلف شيعه و سني هستند. البته شايد بتوان گفت بيشتر آنان شيعه هستند زيرا ترجيح داده اند بجاي پناه بردن به کشور پاکستان که بيشتر جمعيتش سني هستند، به جمهوري اسلامي ايران که يک کشور شيعي است، پناه بياورند.
اما در اين ميان متأسفانه برخي نهادها و ارگان ها مانند اداره اتباع خارجي به گونه اي با اين افغاني ها – چه شيعه و چه سني – برخورد مي کنند که گويا حتي انسان نيستند.
به گفته خبرنگار افتخاري ما در شهر مقدس قم، تعداد قابل توجهي از خانواده هاي افغاني اقامت دارند. خبرنگار ما گزارش داد: اداره اتباع خارجي در اين ماه مبارک رمضان که با گرماي طاقت فرساي تابستان همراه شده، اين افغاني ها بي گناه را به هر بهانه وهايي به مقر خود کشانده و سپس به آنان دستور داده که به محلي در بيابان هاي اطراف قم بروند و چند ساعت در آنجا در انتظار باشند.
جا دارد مسئولان محترم! اداره اتباع خارجي لحظه اي به خود بيايند و به ياد آورند که اين افغاني ها اولا انسان هستند و دوما مسلمان – شيعه و سني – .
بدون شک طي کردن فرايند اداري براي اتباع خارجي در هر کشوري در جهان امري الزامي و اجتناب ناپذير است اما بررسي دقيق انجام شده نشان مي دهد که اداره اتباع ايران، پاي خود را از اين فرايند فراتر گذاشته و گويا قصدش فقط اذيت کردن اين مهمانان افغاني است.
در پايان اين پرسش مطرح مي شود، آيا کشورهاي ديگر جهان – که بيشترشان کشورهاي غير اسلامي هستند – با ايرانياني که به آنجا سفر مي کنند و در آن مقيم مي شوند نيز چنين رفتاري مي کند؟! آيا ايرانياني که در کشورهاي مختلف جهان هستند نيز مانند افغاني هاي مقيم ايران، براي ثبت نام کردن فرزندانشان در مدارس با چنين مشکلاتي مواجه هستند؟!
منبع:
این وبلاگ متعلق به دانشجویان افغانستانی دانشگاه شهید باهنر کرمان است